x Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu
do plików cookies w Twojej przeglądarce. Kontynuując przeglądanie serwisu bez zmian ustawień przeglądarki akceptujesz zapisywanie plików cookies.
Czatuj ze mną
22 891 09 25

Prowadzisz sprzedaż internetową - musisz przyjąć zwrot towaru

Jeśli zaczynasz działalność internetową i będziesz się zajmować sprzedażą, bardzo ważne jest, żebyś zapoznał się z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Musisz wiedzieć jakie masz prawa jako przedsiębiorca, ale także jakie są prawa kupującego.

Po pierwsze - zwroty

Jeśli jesteś sprzedawcą i prowadzisz sklep stacjonarny, twoim obowiązkiem jest przyjęcie wadliwego towaru. Możesz także, ale nie musisz, przyjąć zwrot od klienta, który rozmyślił się z zakupu. Jeśli zaś prowadzisz sprzedaż internetową, sprawy mają się inaczej. Klientowi przysługuje prawo do zwrotu w ciągu 10 dni nawet, jeśli będzie on nieuzasadniony. Klient internetowy ma możliwość rozmyślić się i odesłać towar bez podawania przyczyny.
(Kupując przez internet ma 10 dni na odstąpienie od umowy - rezygnację z zakupionego towaru bez podania przyczyny.)

Prowadzisz sprzedaż internetową - musisz przyjąć zwrot towaruTowar niezgodny z umową

Za towar niezgodny z umową uznamy taki, który nie spełnia celu, do którego zwykle jest używany, np. buty muszą być zdatne do chodzenia, bluzka do noszenia. Dodatkowo towar w rzeczywistości musi zgadzać się z zapewnieniami producenta i sprzedawcy. Towar zgodny z umową musi być prawidłowo podłączony, uruchomiony i zmontowany (zgodnie z załączoną instrukcją).
Towar niezgodny z umową sprzedawca musi przyjąć. Uwaga: jeśli poinformowałeś klienta o wadliwości produktu, klient nie może się powoływać na termin niezgodności towaru - wówczas podczas zakupu był on świadomy wad.

Co czyni konsument

Konsument, który wszedł w posiadanie wadliwego towaru, reklamuje go. Zazwyczaj tam, gdzie go nabył. Za towar wadliwy odpowiada zarówno dystrybutor jak i producent, jednak reklamacja najczęściej jest dokonywana w miejscu zakupu produktu. Klient może:
  • domagać się nieodpłatnej naprawy,
  • wymiany towaru na nowy,
  • w przypadku zbyt dużej wady, odstąpić od umowy.

Ważne terminy

Klient o dostrzeżonej wadzie musi poinformować nie później niż dwa miesiące od momentu zauważenia wady. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni musi rozpatrzeć wniesioną reklamację. Rozpatrzeć - czyli poinformować klienta o swojej decyzji. W przeciwnym przypadku, brak informacji o decyzji, świadczy o akceptacji żądania niezadowolonego klienta.
Jako przedsiębiorca - pamiętaj, by ustalić z klientem termin realizacji ewentualnej naprawy.
UWAGA. Podczas pierwszych 6-ciu miesięcy, konsument nie musi udowadniać wadliwości towaru. Przedsiębiorca po prostu ma obowiązek przyjąć reklamację. Jednak po terminie 6-ciu miesięcy konsument musi wykazać,że wada, którą reklamuje, nie jest wadą powstałą z jego winy, tylko istniała ona w momencie transakcji.

To co zrobić?

Jeśli jesteś posiadaczem wadliwego towaru, reklamuj go. Nie czekaj.
Jeśli jesteś sprzedawcą, pamiętaj, żeby sprawdzać towary przed wysyłką. Nigdy nie ignoruj roszczeń konsumenta.

 

 

e-biznes, działalność gospodarcza